ninabakke.blogg.se

om mitt liv i allmänhet, men som pyramidföretagsoffer i synnerhet.

lagligt eller inte?

Publicerad 2015-05-08 12:54:30 i Allmänt,

Det är väldigt märkligt att fenomen som MLM företag får förekomma i vårt svenska samhälle. Vi svenskar kräver ofta skydd kring anställningar och personal. Men i dessa system står individer helt skyddslösa.
En OP (Oberoende Partner) hos Zinzino är inte anställd. Den personen driver ett eget företag, helt utan den egenfrihet en företagare har. Man är hårt styrd av Zinzino.
 
Skulle jag starta ett eget företag bestämmer jag själv vilka produkter jag tar in, jag beräknar priset för att täcka de kostnader jag har så att ekonomin ska gå åt ett så positivt håll som möjligt.
 
I ett MLM bolag står du för alla kostnader. Företaget tar in alla inkomster, de styr vad du får sälja och till vilket pris. Sedan får du ersättning i form av ett poängsystem som är väldigt komplicerat och svårt att räkna ut på förhand. En sk. Credit är av olika värde beroende på din titel och andra faktorer som är svåra att veta på förhand.
Dessutom tar ju alla de som är ovan dig i pyramiden ut sina credits på det du säljer. Ändå försöker MLM bolagen rekrytera nya partners genom att hävda att du 'inte ska arbeta för en chef hela ditt liv'?
 
Franchising? Många tror ju att pyramidföretagen är en form av Franchising. Men, tex MacDonalds vill att deras franchiseföretagare ska gå med vinst. De vill inte ha för många Mc Donalds i samma stad. MLM bolagen vill ha så många OP's som möjligt. Det genererar vinst till företaget. De struntar fullkomligt i om du som individ tjänar pengar.
 
De struntar också i om du redovisar din firma. Det står i deras kontrakt att du är skyldig att redovisa. Men om du verkligen gör det struntar de i. Rätt, kan man tycka, varför ska de lägga sig i din redovisning? Om ett företag har ett X antal OP och dessa inte redovisar... ser lite oseriöst ut kanske? Om vi då googlar på tex Zinzino's mest kända OP's så kan man ofta se att de blir ifrågasatta kring sina inkomster då de kan inneha höga titlar men redovisar nästan ingenting i inkomster. Verkar vara ett vanligt förekommande fenomen i MLM bolag.
 
Mitt ex ville ett tag gå med i Amway. Jag gjorde en kreditupplysning på personen som försökte rekrytera honom. Personen påstod att han och hans fru levde gott på inkomsterna från Amway försäljningen. Märkligt nog hade han 0 i inkomst och hans fru endast 11000.
 
Spinner vi vidare på detta ämne. Om ett MLM företag finns börsnoterat på aktiemarknaden och endast redovisar inkomster av sålda produkter och de utbetalningar de gör till sina OP, saknas en hel del kostnader i redovisningen som dessa OP's har för försäljningen. Borde bli konstiga siffror att basera aktievärdet på? Speciellt om de profilerar sig som ett direktförsäljningsbolag som säljer produkter direkt till kunder.
När företaget dessutom mest tjänar pengar på sidoförsäljningar och events istället för produkten de egentligen säger sig sälja, hur skev blir då inte bedömningen av deras aktier? Detta är bara mina spekulationer, det är förmodligen inget olagligt i det, bara märkligt.
När alla deras säljare även räknas som kunder, blir företaget ännu mer svårbedömt.
 
Mlm bolagen agerar mer som sekter än företag. Undrar hur det hade varit om Scientologerna gjort samma sak?
Alla vet att Scientologi är en religiös åskådning, människor som inte är intresserade av att byta sin religiösa åskådning undviker sedermera sekter.
Men inte många vet att MLM bolag är sekter förklädda till företag. Tänkt om du tycker produkterna är fantastiska och gärna vill sälja dem? Du tror att det är ett sjysst företag. Vips är du inne i snurren på alla Events du 'måste' gå på. Alla böcker du 'måste' läsa. Alla CD skivor du 'måste' lyssna på?
Allt ifrågasättande du har är bara 'dina' åsikter. Det får du hör ofta. 'Hur vet du att just du har rätt?' eller 'vad är sanning?'
Mitt ex ville få mig att ifrågasätta mina egna åsikter. Att de var präglade av min pappa som var vetenskapligt lagd. 'Hur visste jag att just det är rätt? Och att jag inte bara tror att det är rätt för att jag hört det i min uppväxt?'
Försökte tala om för honom att det handlar inte om 'rätt' och 'fel'. Det handlar om vad som är mest troligt och går att bevisa. Sådant som du logiskt kan följa.
Vetenskap är föränderligt och uppdateras hela tiden. Men, man behöver inte gå på varenda bluff så fort de nämner order 'kvantfysik' eller citerar Einstein. Men så skruvat blev hans tänkande av att gå med i ett MLM bolag och han höll på att dra ner mig där också. Det är mentalt arbete att ta sig ur MLM greppet. Jag kämpar fortfarande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela