ninabakke.blogg.se

om mitt liv i allmänhet, men som pyramidföretagsoffer i synnerhet.

Mitt mail till direkthandlarna - som gav absolut ingen effekt.

Publicerad 2015-03-17 13:06:00 i Allmänt, Bedrägeri, MLM, hjärntvätt, pyramidföretag, zinzino, sekt,,

Lägger upp det mail jag skickade till Direkthandlarnas organisation kring Zinzino och mitt ex med anhangs agerande. Misstänkte från början att det skulle ha absolut noll effekt eftersom denna organisation är absolut tandlös och bryr sig inte alls om sina medlemmars agerande så länge de betalar för att vara medlemmar:
 
Mitt första brev, försöker att inte hänga ut folk (blev tyvärr uppfostrad så  - att man inte hänger ut andra med namn)

Hej

Jag blev rekommenderad att kontakta er av Stiftelsen FRI

Jag har frågor kring ett företag knutet till er, Zinzino’s etiska regler.

Försäljningsmetoderna verkar inte ärliga. Rekryterarna har en fasad där de utger sig för att tjäna mycket pengar.

En person titulerar sig Diamond, de menar då att han har en snittlön på 35 000 och en bilbonus på 9500. I verkligheten har behöver inte denna person ha några inkomster alls.

För att bli tex Diamond, kan de själva betala för alla kunder de tar in. Det behöver inte ens vara riktiga kunder. Är det verkligen etiskt riktigt?

Företaget fokuserar inte på att ta in kunder, utan bara nya säljare. När dessa sedan kliver ur, för att de inte kan prestera alla timmar som krävs eller ta kostnaderna, så plockar man bara in nya säljare.

De rekryterar människor som är arbetslösa, sjukskrivna och ekonomiskt svaga, men bryr sig inte om att dessa sedan blir lämnade med skulder. De tycker inte de har något ansvar.

Många av kostnaderna det innebär att vara partner, berättar de inget om vid rekryteringen.

Zinzino vill även ha så många oberoende partners (egna företagare) som möjligt, men tar inget ansvar för att sprida information kring hur man driver ett företag, konteringar, betala in skatt etc.

 Om en partner driver sitt ’oberoende’ företag för hårt, så att han riskerar att förlora allt, hem och familj. Tar de inget som helst etiskt ansvar för att hjälpa den personen.

De menar att man är ’oberoende’ men ställer ändå en massa krav på saker du måste köpa för att lyckas, events du måste delta på, klockslag alla ’credits’ måste vara uppnådda på, annars blir du inget.

 I mitt fall, har jag varit med om att representanter för Zinzino trängt sig in i mitt hem, när mitt ex ska hämta sina barn. De påstod sig vara där i egenskap av hans vänner.

Det här verkar inte vara ett ärligt och etiskt företag. Tvärtom.

 Min fråga är då, hur kan de få fortsätta så här?

 ***************

Svar från Direkthandlarna:

 Hej Nina,

 Tack för Ditt mejl med frågor runt vår medlem Zinzino. Jag känner inte till Stiftelsen Fri och vet därför inte vilka förväntningar eller vilken information Du fått från dem. Vi uppskattar alltid att ta emot kommentarer om våra medlemsföretag även om de är kritiska.

 Dina frågor är mycket generella och för att jag ska kunna konfrontera Zinzino med dessa och för att Zinzino ska kunna agera i den mån uppgifterna Du har strider mot Zinzinos regler fordras det naturligtvis mer detaljerad information.

 Zinzinos regelverk studerades mycket noggrant i samband med att Zinzino beviljades medlemskap i föreningen. Detta har befunnits helt enligt de etiska regler och andra kriterier som föreningen uppställer för medlemskap. Dessa är självklart baserade på gällande lagstiftning men går utöver denna i många avseenden. Jag bemöter Dina kommentarer i den ordning Du tagit upp dem.

 Det är väl ganska vanligt att man, när man rekryterar, framhåller verksamheten i en attraktiv dager och framhåller vilka möjligheter verksamheten erbjuder. Men det framhålls alltid att förtjänsten står i proportion till arbetsinsatsen. All förtjänst inom Zinzino är direkt baserad på slutförbrukning av Zinzinos produkter. Slutförbrukning kan ske inom eller utom organisationen, vilket är helt i enlighet med gällande lagstiftning (marknadsföringslagen i detta fall). Gemensamt för slutförbrukare är att de i den egenskapen är kunder. En distributör hos Zinzino kan alltså både vara kund (egenkonsumtion) och distributör (försäljning till andra slutförbrukare). Distributören kan även utbilda och träna andra distributörer och tjäna pengar på vad dessa säljer/slutförbrukar. Jag tror att Du ser hur arbetsinsatsen skiljer sig för den som bara konsumerar till den som tränar och leder andra. Det är inget självändamål att vara Diamond. Det blir man först när ens verksamhet nått en viss nivå och medför alltid en viss förtjänst. Att själv ”köpa” sig dit blir ett nollsummespel. Eftersom Du inte nämner vem den ”inkomstfrie Diamond”, som själv betalat för sina kunder är, kan jag inte säga något om just detta.

 Alla är inte lämpliga att bli säljare men all erbjuds möjligheten att pröva på. Det är säljarna som hittar kunderna. Det kostar ingenting men självklart blir det lättare att sälja om man har en produkt att demonstrera. Tyvärr misslyckas några men deras insats har till största delen bestått i eget arbete. Produkten fyller sin funktion också i den ”misslyckade säljarens” hem. Inget företag inom Direkthandelns Förening diskriminerar människor bara för att de är arbetslösa, sjukskrivna eller ekonomiskt svaga. Alla får hjälp av företagen att komma igång. Vi har många exempel på människor som lämnat sitt utanförskap genom att börja som distributörer inom våra medlemsföretag. Detta gäller också Zinzino. Att människor lämnar medlemsföretag med skulder är ytterst sällsynt. Medlemsföretagen erbjuder återköp av produkter som är kuranta och mindre än tolv månader gamla. Medlemsföretagen tillämpar också regeln att ingen ska tillåtas köpa på sig överdrivet stora lager.

 Zinzino, liksom föreningens andra medlemsföretag, har distributörer som är egna företagare med F-skatt. I några fall accepterar företagen också A-skatt men då måste företaget gör avdrag för arbetsgivaravgift och preliminärskatt, vilket kan innebära att ersättningen upplevs som lägre. Samtliga distributörer informeras om vad som gäller avseende skattedeklarationer och inbetalning av skatt och avgifter; både av företaget och genom skattemyndigheten då F-skatt beviljas.

Jag tycker nog att Du lägger större ansvar på Zinzino för det sätt deras distributörer driver sin verksamhet på än man normalt lägger på exempelvis ICA-handlare. Varken Zinzino eller andra medlemsföretag ställer krav på att distributörerna ska köpa säljmaterial eller delta i events. Detta är säljhjälpmedel som alla erbjuds. Har Du liten verksamhet med små ambitioner köper Du inte detta och deltar inte i events. Har Du högre ambitioner är deltagande i event antagligen en bra investering. Att så kallade ”credits” måste ges in vid vissa tidpunkter har helt enkelt att göra med utbetalning av provisioner och bonusar. Företaget måste informeras om aktiviteterna för att belöna dem.

 Det fall Du beskriver med Zinzino representanter som tränger sig in är självklart otrevligt. Det strider också både mot föreningens etiska regler och Zinzinos eget regelverk. Om Du kontaktar Zinzino direkt med namn på personerna ifråga är jag övertygad om att Zinzino vidtar adekvata åtgärder.

Jag förstår att det krävs mycket mer än det jag framfört här för att ändra Din negativa bild av Zinzino. Jag kan försäkra Dig att Zinzinos verksamhet är både ärlig och etisk. Ibland kan det förekomma att individuella säljare/distributörer uppför sig oetisk och oärligt. Det händer alla och i alla branscher. Det viktiga blir att rätta till misstagen och då krävs uppgifter om dessa oärliga och oetiska personer för att nödvändiga åtgärder kan vidtas.

Som Du förstår av det jag sagt kommer Zinzino att fortsätta sin verksamhet på samma ärliga och etiska sätt som hittills.

  Om Du vill komma i kontakt med Zinzino direkt ska jag gärna förmedla en sådan kontakt

*******

Blev förstås lite förvånad över deras icke - svar, så jag blev lite mer rakt på sak:

Hej X

 som du säkert redan vet har jag redan haft kontakt med personer på Zinzino. Därav mitt klagomål. Dessa människor som jag har varit i kontakt med sitter redan högre upp i organisationen. Personen som gjorde intrång (hemfridsbrott) i mitt hem är Camilla XXXX.  

Intressant att du nämner ICA som jämförelse. Jag är övertygad om att ICA vill att deras disitributörer ska gå med vinst, sköta sin bokföring och sälja produkter, ICA är knappast intresserade av att deras distributörer rekryterar fler ditstributörer inom samma område. Dessutom kommer inte en distributör från ICA hem till mig och vill sälja sina produkter. Jag väljer själv att söka upp ICA vid behov.  

'zzMS', min före detta sambo, blev Diamond i Juli. Han jobbar mer än 80h i veckan med det här. Mer än heltid (Zinzino hävad att 10-15 timmar i veckan 3-4år är det enda  som krävs för att få en bra inkomst). Dessutom hade han försörjningsanvar för fyra barn. Hans upline är Camilla XXXX. Hon har varit väl insatt i situationen då de samtalat varje dag per telefon. Ingen ifrågasatte tydligen lämpligheten i att han var så engagerad i verksamheten.

Hans ekonomi såg ut så här:

förtjänst sedan Juni 2013 11000€

borde avgå 50% i skatt och egenavgifter minus 1000 sek i Autoship per månad

Bensinkostnader ca 7000 sek per månad

Eget abonnemang 400 sek per månad

Starkit på 9000 sek  

behöver jag skriva mer om hur olämpligt detta är för någon med ansvar för små barn? Eftersom han blev så indoktrinerad i denna verksamhet att han inte bryr sig om sin familj, sitt hem och sina vänner, borde Zinzino tagit sitt ansvar och lyft ut honom.

Kravet att närvara på ett Event som kostar 2000sek, för om man inte går 'kommer man inte lyckas' säger hans upline, var direkt olämpligt.

2000kr är mycket i en barnfamlj som knappt har mat i kylen.

De var så viktigt att nå nya titlar att han satte in 'fiktiva' kunder och köpte produkter själv (på mina krediter), han ljuger om sin inkomst, kör en fin bil (som jag köpt) och rekryterar andra säljare på falska premisser, påstår att han tjänar 30000 i månaden och har sparat ihop till bilen. Han går så långt att han ber personer i sitt team, betala för andra på sina kreditkort inom ett visst klockslag, så att de ska stiga i titel. Pengar som de inte får tillbaka.

Han har dessutom, vid ett kundbesök, talat illa om en person som hade betalningsanmärkningar och var arbetslös. 'zzMS' har själv betalningsanmärkning och har varit arbetslös, inte särskilt etiskt?   Trots att han nu förlorat allt som är viktigt för de flesta människor, fortsätter Zinzino att elda på honom och menar att han 'kommer lyckas'. Inget annat existerar för honom.

Anser du att det är en frisk människa som borde få fortsätta med verksamheten? Ger han Zinzino ett bra rykte?

I kontraktet med Zinzino står: 'Jag är fullt införstådd med att överdrivna eller oriktiga löften i samband med produktinformation eller sponsring kan medföra exkludering ur organisationen'.  

Stiftelsen FRI som du inte kände till, är en förening som arbetar för individens fria tänkande. Mot sekter och företag med ohälsosamma verksamheter. http://www.fri-sverige.se/ Tittar du under A 'om olika rörelser', kanske du känner igen ett företag?    

Eftersom du efterlyser namn och mer konkreta saker så listar jag upp här, taget från Er egen beskrivning på skillnaderna mellan nätverksförsäljning och pyramidföretag:  

För nätverksföretag gäller följande:

•Låg eller ingen startavgift (registreringsavgift). Avgiften ska representera ett skäligt värde,  

Kostnaden för Zinzinos startpaket är väl knappast låg? Dessutom kan man köpa samma produkter till halva priset här http://www.rombouts.co.uk/products.asp?categoryID=3146

•Den blivande distributören ska tydligt informeras om alla kostnader som hör ihop med försäljningen för till exempel kurser, informationsmaterial etc

I kontraktet man skriver är det inte tydligt. Det enda som står med pris är startpaketet. Allt annat benämns som Credits. Det är svårt för en icke insatt person att veta vad en Credit är. 'zzMS' skulle tydligen betala 1000sek i varje månad, det var inte tydligt när han skrev på kontraktet.

•Produkten eller produkterna ska det vara centrala i verksamheten I

zinzinos 'recommended reading' finns inte en enda bok om vare sig kaffe eller omega3. Inte ens om kroppen och cellerna, som de hävar att oljan är så bra för. Det centrala i deras verksamhet är rekrytering av partners och att gå på seminarier med likasinnande och få bekräftelse. Var är mötet med kunderna?  

•Huvuddelen av ersättningen ska komma från försäljningen av produkter och inte genom rekrytering av andra säljare/distributörer

Som sagt ovan, huvudfokus är att rekrytera fler säljare, inte att få fler kunder. En säljare ger fler Credits och i jakten på titlar är Credits det enda som betyder något.   Zinzino borde helt klart räknas som ett pyramidföretag alltså  

 Dessa punkter finns också enligt lag:   Tillkännagivande (2008:487) med anledning av marknadsföringslagen (2008:486) Affärsmetoder som under alla omständigheter är otillbörliga... ... 14. Inrätta, driva eller göra reklam för pyramidspel där konsumenten lockas att delta på grund av möjligheten att få ersättning och denna främst grundas på att andra konsumenter värvas till spelet, snarare än på försäljning eller konsumtion av en produkt.

Som nämnt ovan, rekrytering av säljare och att 'coacha' dessa är mer i fokus än att sälja produkter. Jag har ifrågasatt detta massor med gånger, men inte fått några tydliga svar från min före detta sambo. han spenderar timmar med att coacha människor gratis. När jag ifrågasatt det eknomiska i detta har han bara viftat bort mig. Då Camilla XXX är hans upline och pratar med honom om vad han ska jobba med, tycker jag det är väldigt märkligt att hon inte agerar på att han jobbar gratis med något som 'kanske' kan ge en inkomst längre fram. En barnfamilj har räkningar som ska betalas nu, inte om tre år. ...

18. Förmedla i sak oriktig information om marknadsvillkor eller möjligheten att finna produkten i avsikt att förmå konsumenten att förvärva produkten på mindre fördelaktiga villkor än de marknaden normalt kan erbjuda.

Som sagt, man kan köpa produkterna för halva priset på nätet.  .....

19. Som affärsmetod påstå sig anordna tävlingar eller säljfrämjande åtgärder med priser utan att dela ut de priser som beskrivs eller någon skälig motsvarighet till dessa.

De är snabba med att berätta att blir du Diamond får du i snittlön 35000 och en bilbonus på 9500. De är inte tydliga på att berätta vad som krävs i antal credits eller motsvarande arbete för att få detta. Som jag redan beskrivit ovan, räcker det tydligen inte att jobba mer än heltid. Mika blev Diamond, men fick varken lönen eller bilbonus för han lyckades tydligen inte hålla sig Aktiv, något de heller inte är tydliga med. .....

31. Oriktigt skapa intryck av att konsumenten redan har vunnit eller kommer att vinna ett pris eller annan motsvarande förmån, eventuellt efter att först ha utfört en särskild handling, - när det i själva verket inte finns något pris eller någon annan motsvarande förmån, eller - när möjligheten att göra anspråk på priset eller en annan motsvarande förmån är beroende av att konsumenten betalar pengar eller ådrar sig en kostnad. Z

inzino for free? Säljarna använder som säljargument att om 'du bara får in fyra nya kunder får du din produkt gratis'  

Källa: Regeringskansliets rättsdatabaser den 5 juni 2008.  

 Era Etiska regler: 2. UPPTRÄDANDE MOT KONSUMENTER2.

2 Identifikation, beskrivning, demonstration och information Omedelbart vid kontakttagandet skall direktsäljaren, utan anmaning, identifiera sig för den presumtive kunden, och skall också namnge sitt företag, dess produkter och syftet med besöket. Vid Home-Party-försäljning skall direktsäljaren redan i inbjudan skriftligen klargöra syftet med sammankomsten för värdinnan och deltagarna, att inget köptvång föreligger samt att distans- och hemförsäljningslagens regler om ångerrätt är tillämpliga.

Jag vet att 'zzMS' och de säljare han jobbat med inte presenterar syftet med sitt besök. de försöker boka möten via telefon och vill inte tala om vad saken gäller. De säger att de vill 'visa något' och om personen ifråga undrar vad, säger de 'det får du se när vi träffas'

2.5 Muntliga löften

Direktsäljaren skall endast lämna muntliga löften beträffande produkten och avtalet, som godkänts av företaget. Muntliga löften binder dock alltid företaget. Om muntliga löften lämnas gäller dessa mot konsumenten endast om löftena är till fördel för konsumenten jämfört med de skriftliga villkoren.

När mitt ex sponsor var hemma hos oss och rekryterade 'zzMS', sa han att vi kunde ha en bil om tre månader och att jag som var mammaledig förmodligen inte ens behövde gå tillbaka till jobbet. Visst detta är inte 'löften' i sig...men de ger indikationer som inte är ärligt menade. 'zzMS', rekryterades när jag var mammaledig med en nyfödd plus tre barn till, och 'zzMS' arbetslös.  

Det du kallar 'möljligheter för alla' kallar jag att lura in människor i utsatta situationer. Jag var tex desperat efter att 'zzMS' skulle börja jobba och försörja sina barn.

Jag har en väninna som var sjukskriven och blev inlurad. Jag är ganska säker på att försäkringskassan har en del att säga om sjukskrivna människor helt plötsligt börjar jobba 10-15h i veckan?  

Eftersom jag fått veta att du är personligt bekant med dessa människor jag nämner, antar jag att du kommer lämna mitt klagomål utan åtgärder och att jag måste dra det här vidare på egen hand.

 Efter detta svarade mannen på Distrikthandlarnas Organisation att han skulle föra detta vidare till Zinzino...som om någon av dessa företag bryr sig.....

 

 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela