ninabakke.blogg.se

om mitt liv i allmänhet, men som pyramidföretagsoffer i synnerhet.

'Jag förstår ju att du inte har ett högre tänkade...

Publicerad 2015-01-24 09:50:00 i Allmänt,

 
...som inte håller på med personlighetsutveckling som jag, utan bara går hemma med barnen.'
När han sa detta till mig i oktober 2014, tappade jag bokstavligen hakan. Trodde aldrig man kunde säga så till sin sambo, mamma till sina barn. Är inte barnen det bästa man har? Är det inte de som utvecklar en person som människa? Vilken syn han hade fått på oss. Anledningen till att jag 'bara var hemma med barnen' var för att han skulle kunna vara med i pyramidföretaget. Dessutom var jag inte bara hemma, jag jobbade heltid också.
 
'A' och min livsåskådning skiljde sig på en viktig punkt. Jag tror på vetenskap och fakta. Han tror på allt utom det, det som kallas pseudovetenskap. Vetenskap är inte skrivet i sten, utan är föränderligt. Men det finns stora skillnader på dessa två grenar:
Här kan man läsa vad som står på Wikipedia om 'vetenskap'
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap
 
Här kan man läsa en målande beskrivning på vad som betraktas som pseudovetenskap:
http://www.vof.se/skepticism/
 
och så klart, wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pseudovetenskap
 
A har bland annat läst 'Think and grow rich',  'The Secret', 'Fältet' av Lynne Mc Taggart. mfl.
Jag har ofta ifrågasatt varför han läser dessa böcker. Lynne Mc Taggart är tex journalist, inte vetenskapsman.
'Varför läser du aldrig vetenskapliga böcker och går på föreläsningar med personer som forskar och arbetar inom de områden de föreläser om?'
Han jämförde sitt intresse för 'pseudovetenskap' med mitt intresse för att handarbeta.
 
Tyvärr märkte jag att dessa böcker påverkade hans tänkande, inte till det bättre för familjen sett. Det blev ännu värre när han gick med i ZZ.
En person som ständigt slukar nya teorier, utan kritiskt tänkande är förmodligen guld värd för dessa bolag som bara är ute efter människor att utnyttja
.
 
En gång frågade jag honom vad han menade att jag skulle göra för att 'arbeta med sång på heltid'.
Bla. tog jag upp Markoolio om hur han blev upptäck i bussen till Orminge, medan jag som sjungit på massor med krogar förblir 'oupptäckt'. Vad beror sådana saker på? Slump eller kontakter eller vad?
'A' svarade 'du måste bara vilja tillräckligt mycket' en sådan där 'nästansanning' som jag brukar kalla det.
'Vadå vilja?' undrade jag? Hur GÖR man? Vem ska jag ringa? Steg för steg, hur GÖR jag?
'A' menade att det är bara viljan som avgör.
Så, nu vet ni alla. Sätt er ner och VILL! så får ni allt ni behöver.
Att argumentera om att 'barnen i Afrika vill väl ha mat tillräckligt mycket?' hjälper inte när man diskuterar med en MLM'are av den här sorten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela