ninabakke.blogg.se

om mitt liv i allmänhet, men som pyramidföretagsoffer i synnerhet.

att leka med färger

Publicerad 2015-02-01 13:48:26 i Allmänt,

att dela in människor i olika grupper kan ha sina fördelar. Dels blir de lättare att manipulera och framför allt, katalogisera. Men de blir också lättare att avfärda.
Jag gick en gång en 'kurs' i hur man kan dela in personer enligt vissa bokstäver. Man var A, B, C eller D.
Utefter det skulle man kunna katalogisera människor och veta hur de skulle reagera i grupp.
Mitt ex drog det här till sin ytterlighet!
 
Enligt hans läredom, var människor uppdelade kring färger. Jag var gul! dvs. jag brydde mig om människor, ville deras bästa och arbetade efter att tillfredsställa andra så mycket och ofta som möjligt.
Men.
Vi hade en diskussion. Där jag ifrågasatte tesen 'du är vad du tänker'.
Jag menade: ska du verkligen inte 'GÖRA' något?
Mitt ex sa att du 'måste bara vilja tillräckligt mycket'
Jag replikerade med att: 'men jag vill ha en punkt lista: steg1, steg2 etc'
 
Till min förvåning säger mitt ex: 'men, du är ju GRÖN!!!!!'
Jag: öh va?
han: ja, du är ju GRÖN!!!
jag: vad betyder det??
han: ja, att du tänker för mycket och analyserar allt, måste ha allt logiskt och uttänkt.
jag: menar du att det tog dig nio år, att förstå, att jag tänker analytiskt och logiskt???????
han: jaja, men jag är ju RÖD
jag: jaha, och vad sjutton betyder DET??
 
jo, tydligen betyder det att vi inte passar ihop. För, efter detta, fick jag höra dessa ursäkter hela tiden. Du är ju grön/gul jag röd.
Det innebar tydligen att vi befann oss i helt olika världar och kunde inte kommunicera. Det var en väldigt vedertaglig ursäkt kring våra kommunikationsproblem överhuvudtaget.
 
I min värld, Bakkevärlden ;), berikar olikheter varandra! Lär oss av att lyssna av en person som kan ge dig andra infallsvinklar än dina egna. Använd inte dina 'egenheter', din 'färg' eller din 'bokstav' för att skapa gränser eller för att finna anledningar till att inte försvara svagheter i kommunikationer.
Vi är alla olika och måste lära oss av det och av varandra.
 
Tyvärr, använde mitt ex dessa färger för att förklara våra brister och fel i kommunikationen, istället för att se det som något berikande.
 
MLM företag i allmänhet, har nog problem med 'gröna' människor, då dessa är analyserar och tvivlar på saker.
Blev allmänt berörd av aftonbladets artikel kring Tom Cruise och Nicole Kidman;
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article12274325.ab
 
Hennes pappa var psykolog? 'grön'? Dvs, inte lika lättlurad?
 
kan finnas mer allvar bakom detta än man tror.
Mitt ex nuvarande sponsor 'C', hade redan grupperat in mig i gruppen 'tvivlare' efter vår middag ihop. Hon menade till mitt ex att hon sett tendenserna.....
Ja, undrar just varför.....
Men detta är ingen sekt......nä, eller hur?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela